Blogi: Saitko meiltä postia?

ilkka-coloro-2

Blogi: Saitko meiltä postia?

Lähetimme jokin aika sitten Coloron historian ensimmäisen sähköisen markkinointikirjeen reilulle tuhannelle vastaanottajalle. Henkilökohtaisesti suhtaudun varovaisen vihamielisesti tuntemattomilta tuleviin ystävänpäivätoivotuksiin tai muuhun epärelevanttiin kohinaan. Ehkä osin siitäkin syystä Send-nappulan painaminen aiheutti sykkeen nousua ja ohutta hyperventilointia.

Torstaina puoliltapäivin lähteneen postin avausprosentiksi tuli 65,4. CTR puolestaan oli 14,1.

Jo ennen kuin käynnistimme Coloron toiminnan päätimme, että elämme kuten saarnaamme ja panostamme markkinoinnin prosessiin enemmän ja fiksummin kuin keskiverto printtitalo.

Ensimmäinen konkreettinen ja helppo päätös oli se, että emme osta – emmekä tule ostamaan – valmiiksi eltaantuneita päättäjärekisterejä viestintämme pohjaksi. Niinpä käytimme melkoisen määrän aikaa kaivellaksemme esiin sellaiset asiakasyritykset, joille koimme voivamme tarjota nopeaa hyötyä. Vielä merkittävästi enemmän vaivaa tuotti oikeiden ihmisten löytäminen. Emme missään tapauksessa halunneet ampua massalla ja luottaa suuruuden ekonomiaan, vaan jokainen meilinsaaja oli meidän omin pikku kätösin valitsema. Lähteinä mm. yritysten omat sivustot, Finder ja erityisesti LinkedIn.

Toisekseen lupasimme, että emme lähetä haistapaskatoivotuksia tai aina yhtä masentavia nimitysuutisia, vaan ainoastaan asiaa, josta on välitöntä hyötyä tai iloa arkeen. Yksinkertainen perustavoite on, että kirjeemme luettuamme olet paremmalla tuulella kuin ennen sitä. Saamastani suorasta palautteesta päätellen useampikin ihminen koki tunnereaktion.

Kolmanneksi teimme lähetyslistalta poistumisen niin helpoksi kuin mahdollista. Yhdellä klikkauksella rauha loppuelämäksi. 22 vastaanottajaa sanoi meille kiitos ei.

Neljänneksi lähetimme viestin torstaina puolen päivän maissa, jolloin potentiaaliset asiakkaamme mitä todennäköisimmin olivat enemmän tai vähemmän lounaan pauloissa ja esimerkiksi maanantaita paremmalla tuulella. Suojaus saattoi olla tavallista arkiaamua alempana.

Viidenneksi lähettäjä oli sama setä, joka nyt raapustelee tätä tekstiä. Ei info@höpölöö.com tai myynti@halipatszuiba.fi, vaan kansalainen Ilkka Mattila.

Mitä tästä pitäisi oppia?

Sähköpostimarkkinointi – kansankielellä spämmi – toimii aivan mainiosti, kun tiedät mihin ja miten sitä käytät. Kuukausittainen pakkopullaposti ei naurata ketään.


 

Jos haluat tuoreet blogit ja muut jorinat suoraan meiliisi, niin tilaapa ne tästä.

 

Testaa meidät ja yllätyt. Iloisesti.