Blogi: Hyvä fiilis tuo kilpailuetua!

ilkka-coloro-2

Blogi: Hyvä fiilis tuo kilpailuetua!

Muistan sen päivän kuin eilisen. Olin voittanut lotossa uuden esimiehen, joka muisti minua monisanaisesti kirjallisessa muodossa. Tavasin tekstin useampaan kertaan ennen kuin suostuin ymmärtämään, että se on ihan vakavalla nassulla raapusteltu. Ero siihen kulttuuriin, johon olin tottunut ja johon uskoin, oli melko lailla huikeaa suurempi. Oli kuin olisin joutunut aikakoneen siirtämänä pimeälle keskiajalle. Kokemuksen jälkeen oivalsin yrityskulttuurin merkityksen ihmisten hyvinvoinnille konkreettisesti.

Enkä ole kokemukseni kera yksin.

Armeijan alokaskautta muistuttavaa johtamista löytyy edelleen joka päivä eri puolilta Suomea. Eräs bränditutkimuksissa paistatteleva yritys remppasi juuri toimitilansa, joihin tehtiin samalla tuotantoväelle perinteinen kuuden reiän käymälä ja toimihenkilöille kivat, erilliset eriöt. Kasteja erottamaan rakennettu lasiseinä osoittautui liian läpinäkyväksi, joten siitä tehtiin näpsäkästi viherseinä. Henkilöstön tyytyväisyyskyselyihin vastataan kiltisti niin kuin johto käskee. Arvaatte ehkä, onko ihmisille eri sisäänkäynnit?

Muistan myös oman, kivisen esimiestieni ensi askeleet: 360-kyselyssä sain molemmille poskille ja myös suoraan nekkuun. Kesti aika monta vuotta toipua ja oppia paremmaksi.

Kun vajaa vuosi sitten pohdimme tulevan Coloron kivijalkaa oli selvää, että kaikkein tärkein asia tulisi olemaan terveen, iloisen yrityskulttuurin mahdollistaminen. Käytän tarkoituksella sanaa ”mahdollistaminen” koska sitä se on. Ei johto voi rakentaa tai tehdä kulttuuria. Kulttuuri syntyy niiden arvojen ja käytäntöjen varaan, joihin yhteisö uskoo ja joita johto tukee.

Me uskomme siihen, että oikea tie menestykseen vaatii suurta rakkautta toimialaan ja jatkuvaa panostusta ihmisiin ja ihmisten hyvinvointiin. Uskomme siihen, että menestys seuraa tekoja. Haluamme ja aiomme pitää huolta siitä, että ihmisillämme on hyvä olla. Edelleen on selvää, että suuria sanoja enemmän kulttuurin rakentumista ohjaa johdon näyttämä esimerkki.

Mekin teimme vast’ikään tutkimuksen ihmistemme tyytyväisyydestä työpaikkaansa. Halusimme saada mitattua lähtötason, josta ponnistamme. Odotukset eivät olleet korkealla, koskapa olimme liittäneet yhteen kolme aivan erilaista yritystä ja lanseeranneet ihan uuden nimenkin. Tyypillisesti kulttuurien harmonisoituminen ottaa aikansa.

Saimme mitä tilasimme. Hajonta oli suurta ja tekemistä on paljon.

Muutamasta tuloksesta olemme silti otettuja:
- Meidän ihmisemme ovat hyvin ylpeitä työnsä tuloksista.
- Meillä ihmiset kokevat, että Colorolla jokainen voi olla juuri sellainen kuin on.
- Coloron yhteishenkikin saa kohtalaisen hyvät arvosanat.

Turpaan tuli tiedonkulusta, työnkuvien selkeydestä, arjen johtamisesta ja vaikka mistä. On kuitenkin niin, että ilman ylpeyttä omasta työstä ei synny voittavaa kulttuuria eikä ylpeyttä oikein voi kannusta juottaa. Eväät kehittymiseen ovat siis olemassa, toivottavasti meillä on viisautta käyttää ne fiksusti.

 

Jos haluat tuoreet blogit ja muut jorinat suoraan meiliisi, niin tilaapa ne tästä.

 

Testaa meidät ja yllätyt. Iloisesti.