Blogi: SEM – Surkeasti Epäonnistuvaa Markkinointia?

ilkka-coloro-2

Blogi: SEM – Surkeasti Epäonnistuvaa Markkinointia?

Kun perustat yrityksen, pääset oitis erilaisiin hauskoihin rekistereihin. Näitä listoja sitten btob-palveluja tarjoavat firmat innolla hyödyntävät. On vaikea kuvitella palvelua, jota aloittelevalle yritykselle ei tarjottaisi. Parturista pamperseihin, lipeäkalasta lentokoneisiin.

Tässä päivänä eräänä pääsin ehkä neljännen kultapaneroidun SEM-talon soittolistalle. ”Hei Ilkka, tässäpä soitteleepi Matti Mutikainen Google AdWords Sertified Super Partner and Blowjobber Company Ltd:stä. Mie vähän kävin läpi teijän yriityksenne löyvettävyyttä tuolla Guuglen puolella, ja eihän se hyväältä näytä.”

Puhelu jatkui hassunkielisenä hyvän matkaa. Myyntijarmo oli varma, että meidän pitää ehdottomasti buustata markkinointiamme Googlessa tärkeimmillä avainsanoilla, joista se merkittävin on sanapari ”painotalo vantaa”. Tokihan meidän pitää löytyä, kun haetaan vantaalaista painotaloa, koska muuten on tarumme loppu ennen kuin ehdin kolmasti kirota.

Hiljaisuus oli syvä, kun ilmoitin, että meitä ei voisi juuri mikään asia kiinnostaa vähempää, kuin löytyä Googlesta, kun joku arjen sankari googlaa painotaloja. Saatika, että haluaisimme maksaa siitä.

Ai että miksikö ei napostele?

Olemme toki ylpeitä vantaalaisuudestamme, mutta emme silti tohdi uskoa, että juuri vantaalainen värjätty pinta olisi jotenkin ihan sikapaljon parempi kuin esimerkiksi porilainen.

Sanapari ”painotalo vantaa” tuottaa 39 100 Google-hittiä. Yksinäinen sana Painotalo tuottaa 181 000 tulosta. Samaan aikaan Suomessa on noin 800 painotaloa, joista 99% ei tee aktiivista markkinointia. Heille Mutikaisen räppi uppoaa kuin pasta al dente sieraimeen.

Siinä vaiheessa, kun Internetin ihmeellisestä maailmasta haetaan painotaloa, olemme me jo noin sata metriä myöhässä. Toki mekin semmaamme, mutta silloin potentiaalinen asiakkaamme hakee verkosta jotain ihan muuta.

Markkinoinnin keinovalikon suunnittelu on menestyvän yrityksen ikiomaa ydintekemistä. Myynnin ja markkinoinnin prosessin rakentamista en ihan kohta lähtisi ulkoistamaan. Prosessin teho puolestaan riippuu siitä, miten hyvää sisältöä sen varrelta löytyy.

”Painotalo Vantaa” on yhtä kiinnostava kuin kuollut ruutana.

Testaa meidät ja yllätyt. Iloisesti.